Het starten van je bedrijf is een spannende tijd, maar het kan ook stressvol zijn. Er komt namelijk nogal een hoop geregel bij kijken. Dus hoe zorg je dat je niks belangrijks over het hoofd ziet in die spannende periode? Wij helpen je op weg: dit zijn 3 belangrijke dingen waar je misschien niet zo snel aan denkt maar die wel erg belangrijk zijn als ondernemer. Een voorbeeld is het afsluiten van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers.

Tip 1: Regel je zakelijke verzekeringen

Een slimme ondernemer brengt de grootste bedrijfsrisico’s in kaart en dekt die zoveel mogelijk af met een passende verzekering. Er bestaan allerlei verzekeringen voor zzp’ers en freelancers. Wat jij nodig hebt hangt af van je beroep, branche en hoeveel financieel risico je bereid bent te nemen. Maar er zijn ook een paar verzekeringen die eigenlijk elke ondernemer zou moeten hebben:

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor zzp’ers: hiermee ben je tijdens je werk verzekerd tegen schade die je per ongeluk veroorzaakt, aan anderen en hun eigendommen.
  • Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zzp’ers zorg je dat je altijd inkomen hebt, ook als je wegens ziekte niet kan werken.
  • Een zakelijke rechtsbijstandverzekering helpt je uit de brand bij werkgerelateerde juridische conflicten. Zoals problemen met klanten, opdrachtgevers of wanbetalers.

Tip 2: Schrijf je op tijd in bij de KvK

Niet iedereen met een bedrijf hoeft zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is alleen het geval als je zelfstandig goederen of diensten levert om winst te maken. Op de website van de KvK (kvk.nl) kun je checken of jouw bedrijf aan deze criteria voldoet.

Moet je je bedrijf wél inschrijven? Doe dit dan op tijd: uiterlijk 1 week na de start van je bedrijf. Eerder inschrijven kan ook, vanaf 1 week voordat je met je onderneming begint. Na je inschrijving krijg je een btw-nummer. Hiermee kun je je omzet- en inkomstenbelasting doen. Dit is verplicht.

Tip 3: Reserveer tijd voor acquisitie

Het doen van acquisitie, ofwel het binnenhalen van opdrachtgevers, is voor elke ondernemer een must. Dit kost echter wel tijd. Vooral voor startende ondernemers die meestal onderaan moeten beginnen. Zet daarom wekelijks tijd opzij voor het werven van klanten en opdrachtgevers. En voor het uitstippelen van je strategie om dit te doen. Een goed vindbare website, nieuwsbrieven met waardevolle content én een passende aanwezigheid op LinkedIn kunnen hierbij enorm helpen.